Брахма

Брахма е първият бог от хиндиусткия триумвират или Тримурти. На него е гледано като на господар на боговете и неговата роля била Сътворението. Не трябва да бъде бъркан с Брахман, който е най-големият бог от всички. Като Творец Брахма бива наричан Праджапати, докато по-късно, в течение на времето двете божества се сливат в едно. Брахма е творецът в този смисъл, че той предизвиква появата на света и на всичко в него. Нощта на Брахма е онзи период от космическата история, когато нищо не се сътворява, защото творението и не-творението представляват циклично сменящи се явления, подобно на деня и нощта.

Брахма спи, докато наоколо нищо не съществува. Когато се пробужда, светът се оформя. Според някои, когато Брахма „издишва”, се появява Вселената. После Брахма седи буден цял един ден, който се равнява на два милиарда човешки години. След това постепенно Брахма заспива отново, т.е. „вдишва”, което ще рече, че целият осезаем свят ще изчезне, ще изгуби видимата си форма и оттегли в божествена същност, където всичко се връща в собствения си зародиш. Остават елементите, от които по свои си закони са направени всички същества, както остават и душите, т.е. индивидуалните същности на богове и мъдреци, великият разум на вселената. Те ще пребивават в инертно състояние, докато Брахма се пробуди отново.

Божествената съпруга на Брахма е Сарасвати, богинята на знанието и музиката, наричана още Брахми или Вачх (Вач) – Богинята Логос, богинята – Слово, реч. Брахма твори (както и другите богове) чрез детеродство, като взима в обятията си Вач-Сарасвати, която е и негова дъщеря, но боговете могат да правят онова, което на смъртните не е позволено. Те имат свои закони. В по-късната литература Брахма се превръща в нарочен творец; той създал боговете, Сома (луната), Суря (слънцето) и ги поставил на небето. Създал Агни (огъня), Ваю (вятъра), и Варуна (водата). Поставил Хиранягарбха, Златното семе, във водата, където то покълнало и станало самият Брахма вече в сътворена форма.

В наши дни Брахма е най-малко почитаният бог в Хиндуизма и в цяла Индия има само два храма, посветени на него, докато храмовете, посветени на другите две божества от Триумвирата са хиляди на брой.

Брахма има четири глави и има такова вярване, че от тези четири глави произлиза четвъртата Веда (най-древните религиозни текстове, които дефинират хиндуистката вяра). Също така има вярвания, че кастите, или четирите Варни, идват от друга част на тялото на Брахма. Често Брахма е изобразяван с брада и четири ръце, възседнал лебед.

Има много истории, в които се разглежда въпросът защо Брахма не е почитан толкова много, колкото другите две божества. Хиндуистките легенди разказват, че Брахма е създал жена на име Шатарупа, която на свой ред да му помогне за Творението. Брахма се влюбил в Шатарупа и се втренчвал в нея всеки път, когато тя се появи. Шатарупа отвръщала на погледите му, но всеки път, когато го правела, на Брахма му пониквала глава, докато не станели четири, насочени в четирите посоки. Една легенда разказва, че тя тогава подскачала и пета глава се появявала отгоре на четирите други. Прибавено към това, в друг текст, Шатарупа променяла формата си – от крава на кошута, от патица на кобила, за да заблуди и страни от Брахма. Той обаче, на свой ред, променял формата си след нея – от вол на елен, от паток на кон и така от образ на образ. По този начин били създадени всички животни на земята. Шива съветвал Брахма да не се влюбва и съсичал петата му глава за да прогони нечистите му намерения. По тази причина Брахма е изобразяван с четири глави. Шива казал, че докато Брахма е със замъглено съзнание и страстно желание за плътски удоволствия, това ще кара хората да не му вярват.

Друга история разглежда как Вишну и Брахма се опитват да намерят началото и края на Шива за да проверят неговата величественост. Вишну погледнал към началото на Шива, а Брахма към края. Вишну се завърнал скоро без да е намерил нищо. Разбирайки разрушителната сила на Шива той се поклонил в подчинение.  Брахма, на свой ред, реагирал арогантно и недоверчиво. Той придумал едно цвете да излъже Шива, че е станало свидетел как Брахма е успял да намери края му. Шива, за който се казва, че знае всичко, се ядосал много на лъжата на Брахма и го прокълнал никой да не му вярва.

В източниците се разказва, че от там нататък Брахма започнал продължително да разказва ведите – за разкаяние.

Третата причина Брахма да не бъде почитан толкова много е, че ролята на Творец на Брахма е свършила. Поверено е на Вишну да закриля земята и на Шива да продължи пътя на космическите реинкарнации.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: