Еднорогът

Еднорогът представлява кон с изяществото на газела и с голям рог в средата на челото. Еднорогът, едновременно грациозен и див, е изключително популярен и се среща в голям брой легенди, съчинени от източни и западни народи. През средновековието смятали, че той може да бъде приближен само от млади момичета. На рога се приписвали вълшбни качества – например да пречиства водата и да неутрализира отровите. Твърдяло се, че вълшебното животно се превръща в истинска фуруя при вида на своя враг – слона. Рогът му бил по-скъп от цял град. Случайност ли е фактът, че Еднорога бил познат едновременно в толкова отдалечени помежду си култури като европейската и китайската? Дали Еднорогът не е „сухоземната” версия на нарвала с неговия рог? Съществувал ли е наистина, или е само приказно превъплащение на нарвала?

„Легендарния Еднорог съществува!” – с това доста удивително съобщение се обръща към цяла Европа не кой да е, епископът на Севилия Изидор. По онова време думите на висшия духовник имали голяма тежест и значение, както и самия факт, че един епископ лично прави през VII век изказването по темата за еднорога. Имал е обаче основателна причина. По онова време църквата била в много изострени отношения със секти и течения, подлагащи на съмнение ортодоксалното учение. Както се изразил един учен „при това положение един епископ никога няма да започне да разпространява езически легенди, от което де последват още повече вълнения и несигурност. Не, щом еписпът е казал, че еднорогът съществува, значи той наистина е бил убеден в това.”

Според „Лексикон на традиционните символи” еднорогът е лунен, женствен символ, чиято мъжка противоположност е лъвът; въплъщава целомъдрието, чистотата, непорочността, свършената доброта, добродетелта и силата на духа и тялото, непреходността. Тъй като двата му рога са сплетени един в друг, символизира единството на противоречията и неделимата господарска власт. При изобразяване на Дървото на живота от двете му страни се изписва по един еднорог като страж. Борбата между лъва и еднорога олицетворява слънчевите лъчи и лунни сили и антиподните двойки. Рогът му може да открива и неутрализира сложената във вода отрова.

В Египет еднорогът е символ на всички морални добродетели. При алхимиците той олицетворява живака, чиято противоположност е сярата, олицетворявана от лъва. В Китай често го отъжествявали с квилин, едно от четирите духовни създания. Квилин е китайско-легендарно същество, наричано понякога еднорог, олицетворяващо обединяването на силите Ин и Ян (Ян съответства на мъжката, а Ин – на женската сила). Рогът е знак за щастие на императора. В Християнския свят рогът като противоотрова символизира силата на Христос да унищожава греховното; това, че рогът е само един, символизира единството на Христос – син или Христос като единствения Божи син. Олицетворявайки чистота, целомъдрие и непорочност, той е атрибут н Дева Мария и символ на всички морални добродетели. Животът му на единак олицетворява живота в манастира, атрибут на Св. Юстина от Антиохия и Св. Юстина от Падуа. При даоистите еднорогът е основен символ, в образа на квилин събира петте елемента и дородетели. При гърците и римляните рогът е лунен сърп. Еднорогът е атрибут на всички девици, богините на луната и най-вече на Артемида и Диана. В хералдиката еднорогът има тяло и глава на кон, лъвска грива, крака и копита на елен, а в средата на челото – вит рог; заедно с лъва олицетворява силата на слънцето и луната. В Иран въплъщава свършенството, всички морални добродетели. При евреите – кралското владичество, силата на тялото, могъществото. В Шумер е бил лунен символ, символ на непорочните богини, изобразява се заедно с дървото на живота. Ктасей съобщава (ок 400 г. пр. н. е.) за съществуването на подобен на магаре кон, с целебен рог, който е много див и може да бъде хванат само от девица. Плиний го описва с тяло на жребец, глава на елен, слонски крака, зурла на глиган и черен, дълъг два лакътя рог на челото, под който е израснал гранат, лекуващ при докосване всякакви рани. Сърцето на животното също лекувало и с право еднорогът станал емблема на аптеките. През 1933 година американския биолог д-р Франклин Дав опитал да създаде еднорог. Той оперирал новородено теле, присаждайки корените на рогата му един до друг, в средата на челото. Действително израстнал само един рог. Но животното си останало пак теле, а рогът – говежди. И въобще не приличал на усукания, прав рог на еднорога. Историите не свършват до тук и дори в цирк „Ringling Bros., Barnum & Bailey” сензационно обявили, че ще представят на уважаемата публика истински еднорог. Възмутени природозащитници ги обвинили в измама и измъчване на животни. На коза били имплантирани рога на крава. Каквото и да е представлявал в действителност еднорогът от цирк „Ринглинг” той също не се доближавал до общоприетата представа. Днес съществува още една възможност – генното инжинерство. При съвременното състояние на тази наука изглежда лесно да се създаде животно, изглеждащо като толкова описаното през вековете митично същество. Но не е така лесно. Освен това, вече е на лице достатъчно чувствително обществено съзнание, непозволяващо безобразно да се прави всичко възможно. Такова нещо сигурно би предизвикало вълна от възмущение.

Дори Еднорогът да е само плод на фантазията и неговата „загадъчност” да остава само в рамките на изложените тук моменти, защо тогава това същество продължава да занимава вече толкова векове човечеството, докосва нещо у хората, кара ги да се учвстват съпричастни и буди духовете им?

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: